פרסומת

חלק שלישי – חשיפה

לכל תמונה שאנו מצלמים נגדיר מראש סט של פרמטרים שישפיע ישירות על תוצאות הצילום.
פרמטרים אלו נקראים חשיפה (Exposure).
באמצות חשיפה טובה, נוכל להגיע לתמונות מעניינות, חדות ואומנותיות.
חשיפה לא טובה, יכולה לגרום לכך שהתמונות שלכם יצאו הרוסות: שרופות או כהות.

למה חשיפה?
כי אנחנו חושפים את סרט הצילום לאור שעובר דרך העדשה, או במקרה שלנו – את חיישן ה-CMOS של המצלמה.

את החשיפה אנחנו מגדירים באמצעות שלושה פרמטרים: מהירות תריס, מפתח צמצם ורגישות החיישן.
כל אחד מהפרמטרים האלו שולט על כמות האור בתמונה הסופית שלנו. לכל אחד מהם קיים מאפיין ייחודי באמצעותו ניתן להוסיף רובד נוסף של יצירתיות לתמונה.

מהירות תריס (Shutter)

התריס הוא רכיב אלקטרוני שנמצא לפני החיישן של המצלמה. הוא זה שמפריד בין העדשה שמכניסה את האור אל המצלמה לבין החיישן.
כל זמן שהתריס פתוח, האור מהעדשה מגיע ישירות אל החיישן ו"צורב" בו את התמונה הנראית בעדשה.

ככל שהתריס יהיה פתוח יותר זמן, כך יגיע יותר אור אל החיישן וכך התמונה הסופית תהה בהירה יותר.
מהצד הנגדי, אם התריס יהיה פתוח ממש מעט זמן – התמונה תהה חשוכה.

אספקט נוסף בו ניתן לשחק עם התריס הוא החדות/מריחה של התמונה.
ככל שהתריס פתוח יותר זמן, כך ניתן ליצור תמונות "מרוחות" כמו לדוגמא פנסי מכוניות על כביש מהיר או מפל שנראה כמו ערפל.
מנגד, באמצעות תריס שפתוח ממש מעט זמן ניתן "להקפיא" את הזמן. למשל – לתפוס זיקוק ברגע שהוא מתפוצץ.

זמן החשיפה נמדד בשניות, חשיפה ארוכה היא כזו של מעל שנייה, יכולה להגיע לכמה עשרות שניות.
כאשר מצלמים תמונות בחשיפה ארוכה חובה להצטייד בחצובה כדי שהתמונה לא תצא מרוחה. מומלץ גם להשתמש בפילטר ND כדי לאזן את כמות האור בתמונה.

חשיפה מהירה נמדדת במאיות השנייה, החל מ 1/600. חשוב לזכור שהתריס נפתח למספר מאיות שנייה לכן חשוב להאיר את התמונה בעזרים נוספים כמו פלאש למשל.

בתמונה הבאה ניתן לראות תוצאה של חשיפה ארוכה. (עשר שניות)

slow-shutter-1446965

 

באמצעות חשיפה מהירה, ניתן לראות זיקוק ברגע ההתפוצצות שלו (1/800 שניות)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

מפתח צמצם (Aperture)

הצמצם הוא רכיב פיזי, שנמצא בעדשה שלכם.
הצמצם הוא בעצם סט של להבים שמתקרסים ומתרחקים האחד מהשני ובכך שולטים בכמות האור שעובר דרך עדשת המצלמה.
ככל שהצמצם פתוח יותר – כך עובר יותר אור דרך העדשה ולכן התמונה תהה בהירה יותר.
צמצם סגור יגרום לכך שהתמונה תהה כהה. זו עוד דרך לשלוט בכמות באור הסופית בתמונה שלכם.

ככל שכמות הלהבים בצמצם גדולה יותר, כך העדשה נחשבת איכותית יותר, כי ניתן להפיק ממנה תמונות עם Bokeh (רקע) רך יותר.
מספר הלהבים בצמצם נע בדר"כ בין 5 ל-11

האספקט הנוסף שהצמצם מאפשר לנו לשלוט בו הוא עומק השדה של התמונה, עומק השדה מציין את תחום המרחקים סביב נקודת המוקד בתמונה שלכם.
כלומר – כמה אחוז מהאיזור הנמצא בפוקוס יהיה מפוקס. באמצעות פרמטר זה ניתן ליצור תמונות אומנותיות בהן הרקע בתמונה (שלא נמצא בפוקוס) יהיה יותר מטושטש מהאובייקט המפוקס.
נוכל לקבל תמונות כאלו כאשר נצלם תמונה עם צמצם פתוח למקסימום.

כך נראה הצמצם.
כמות האור העוברת בו נמדדת בסטופים. יחס האור ביניהם הוא שורש 2.

apertures

 

התמונה הבאה צולמה עם צמצם פתוח (f1.8) ניתן להבחין שהרקע מטושטש לעומת האובייקט שנמצא בפוקוס

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

רגישות לאור (ISO)

ערך ה-ISO קובע עד כמה חיישן המצלמה יהיה רגיש לאור.
במידה ואנחנו מצלמים בחוץ, באור יום, ניתן לקבוע ISO נמוך מאוד בסביבות 100-200.

כאשר אנחנו מצלמים את התמונה במקום חשוך, יש להעלות את רמת הרגישות של החיישן, אחרת התמונות ייצאו חשוכות מדי.

תופעת לוואי של ISO גבוהה היא גרעיניות שפוגעת באיכות התמונה, לרוב גרעיניות זו פחות תפריע כי התמונות שנצלם ב-ISO גבוה גם ככה בעלות רקע כהה כי צולמו בחושך.

חשיפה מאוזנת

בתמונה הבאה ניתן לראות את משולש החשיפה. עלינו לוודא שכל תמונה שאנו מצלמים תהיה מאוזנת מבחינת החשיפה – אסור שיכנס יותר מדי או פחות מדי אור לתמונה.
המצלמה עוזרת לנו תמדוד את כמות האור שבתמונה וממליצה על חשיפה אופטימלית. (ראו מדד החשיפה שבמרכז המשולש)
במסך המצלמה תוכלו לראות את ההמלצה של המצלמה להגדלת/הקטנת החשיפה. כאשר המד נמצא במרכז המדד- החשיפה תהיה אופטימלית.
כמובן שמדד זה הוא המלצה בלבד, תמיד תוכלו לשחק עם הפרמטרים האלו על מנת לקבל תמונה בהתאם לרצונכם.

untitled

 

במדריך הבא נלמד על עדשת המצלמה: סוגי עדשות, כיצד בוחרים עדשה, מה מאפיין כל עדשה ועוד…
בהצלחה!

עדיין אין תגובות למאמר זה

הגב למאמר זה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*